Nieuws

Gefermenteerd eten

Fermentatie is een proces waarbij microben zoals bacteriën, gisten of schimmels suikers en zetmeel afbreken tot alcoholen en zuren. Het is in feite een manier om voedsel te bewaren en als bijkomend voordeel voegt het veel gezondheidsvoordelen en een speciale smaak toe aan die voedingsmiddelen.

Fermentatie wordt sinds het neolithicum gebruikt om voedsel te bereiden of te bewaren. Nu we ons steeds meer bewust worden van de talrijke gezondheidsvoordelen van gefermenteerde voedingsmiddelen, worden ze steeds populairder.

Veel mensen zijn zich niet bewust van het grote aanbod aan gefermenteerde producten dat er bestaat en dat ze eigenlijk al een keer of zelfs regelmatig hebben gegeten. Denk bijvoorbeeld aan voedingsmiddelen als yoghurt, wijn of kaas.

Er zijn drie verschillende soorten fermentatie:

Blog_2_Malolactisch

Melkzuurgisting

Giststammen en bacteriën zetten zetmeel of suikers om in melkzuur.
Het wordt gebruikt om yoghurt, kimchi, zuurkool of zuurdesembrood van te maken.

Blog_2_Alcoholisch

Alcoholfermentatie

Gisten gebruiken suikers om energie te produceren en het bijproduct is alcohol of ethanol. Dit proces wordt gebruikt voor de productie van wijn en bier.

Blog_2_azijnzuur

Azijnzuurgisting

Zetmeel en suikers uit granen en fruit fermenteren tot zuur smakende azijn en specerijen. Voorbeelden zijn appelciderazijn of kombucha.

Dus eigenlijk is er tijdens fermentatie een grote groei van nuttige bacteriën, zogenaamde probiotica.

De belangrijkste gezondheidsvoordelen zijn ongetwijfeld dat ze een gezonde darm of darm ondersteunen

… en nu de daadwerkelijke voorbereiding:

  1. Snijd de groenten gelijkmatig, zodat alle stukjes even snel gefermenteerd worden.
  2. Verpak ze in je pot en bedek ze met zout water. De hoeveelheid zout is ongeveer 2 eetlepels of 20 g per 250 ml water, wat de hoeveelheid is voor ongeveer 3 pond groenten. Hoewel het sterk afhangt van de groenten en je eigen smaak, probeer het de volgende dagen en als het te zout smaakt, kun je een beetje uitgieten en ongezouten water toevoegen om de zoute smaak te verdunnen (hier vind je een handige pekelcalculator).
  3. Gebruik nooit kraanwater voor uw pekel en gebruik ook zeezout van hoge kwaliteit.
  4. Het belangrijkste is om zuurstof uit je mix te houden. Gebruik een geschikte pot met waterslot en druk het mengsel stevig naar beneden om eventuele zuurstof te verwijderen en plaats er een gewicht op om het mengsel stevig onder water te houden. Als er zuurstof over is, zie je niet de verwachte resultaten en bevorder je ook de groei van slechte bacteriën of schimmels.
  5. Op een warme plaats zetten en laten gisten. Afhankelijk van de groenten die je gebruikt, duurt dit tussen de 2-7 dagen. Probeer de groenten na 2 dagen en blijf elke dag proberen om te zien hoe ze smaken.
  6. Zodra je de smaak lekker vindt, zet je de pot in de koelkast om het fermentatieproces te stoppen.
Terug naar overzicht